Mobile Marketing

De mobiele telefoon is niet meer alleen een communicatiemiddel.
Het is een sociaal hulpmiddel waarmee we uitdrukking geven aan onze identiteit, ons zelf het gevoel geven erbij te horen, de sociale klasse en status aangeven, maar ook om te communiceren met de werkelijke en digitale wereld om ons heen.

De levensstijl om overal en altijd bereikbaar te zijn stelt zware eisen aan merken en adverteerders, die nu met de consument moeten communiceren zoals deze dat wenst.

Het is niet langer voldoende om een 60 seconden durend reclamespotje te maken. De merken moeten gehoor geven aan de consument en deelnemen aan deze persoonlijke individuele conversatie.

Deze ontwikkeling creëert mogelijkheden voor vernieuwende ondernemingen om nieuwe commerciële kansen en inkomstenbronnen te verwerven door uitbreiding van hun reclameactiviteiten naar de mobiele telefoon van hun doelgroep.

www.pinkeye.nl

Voor en nadelen Mobile marketing
De definitie van Mobile Marketing is:
Mobile marketing is een verzamelnaam voor marketingtoepassingen die gebruik maken van draadloze toepassingen.De potentiële markt
In 1997 waren er 297 miljoen gebruikers van mobiele telefoons. Nu een kleine 10 jaar later zijn dat er wereldwijd ca. 1.8 miljard.
Er wordt de aankomende 5 jaar nog een verdubbeling van dit aantal verwacht naar 3.6 miljard gebruikers.Europa voert daarbij de boventoon met een penetratie van 96%, gevolgd door Japan en Amerika met resp. 79% en 64%. Naast spraak is SMS het meest gebruikt (in 2005 wereldwijd 670 miljard berichten met een voorspelde groei naar 2.6 biljoen in 2007), op grote afstand gevolgd door MMS en Internet.Eindelijk is er een consumenten studie geweest over de acceptatie van Mobile Marketing. Weliswaar in Finland, maar geeft wel heel goed weer waar we staan. En nog belangrijker geeft wat mij betreft ook aan, dat mobile marketing een zeer grote potentie voor de marketeers geeft.
Wanneer ik het aantal inzendingen in de categorie van Mobile van de Spinawards bekijk dan kunnen de marketeers in Nederland nog veel winnen met een tot op heden onderbelicht communicatie hulpmiddel.

Uit deze Finse Studie komen als belangrijkste resultaten naar voren dat:

1. 70% van de consumenten ontvingen de afgelopen maand commerciële berichten via SMS.
2. 50% van de respondenten bestelden logo’s, ringtones of participeerden in SMS Sweapstakes in de afgelopen 6 maanden.
3. ca. 33% van de ondervraagden nam deel aan een TV quiz met hun mobiele telefoon.
4. 10% van de ondervraagden gaf aan, dat zij als gevolg van een ontvangen SMS een aankoop hadden gedaan.Voor- en nadelen

Een aantal voordelen van Mobile Marketing zijn:
– Grote merkbeleving van de consument.
– Naamsbekendheid van het bedrijf.
– Imagoverbetering van het bedrijf.
– Entertainment voor de consument.
– Groot bereik van consumenten, ze hebben het mobieltje altijd wel bij zich.
– Het is niet duur.

Ook Mobile Marketing heeft een aantal nadelen.
– Het toesturen van berichten vereist toestemming van de gebruiker.
– De bedrijven weten vaak de mogelijkheden van de mobiele telefoon, van de consument, niet.
– Als bedrijf moet je wel eerst een goede database creëren.

Voordelen
Grote merkbeleving van de consument komt voort uit het persoonlijk aanspreken van de consument door het bedrijf. Door middel van de database kan het bedrijf goed onthouden van iedereen waar diegene in geïnteresseerd is en wat hij of zij wil. Hierdoor kunnen bedrijven persoonlijkere dingen aanbieden aan de consument. Hierdoor zal men zich gaan identificeren met dat merk, en zo ontstaat er een grote merkbeleving bij de consument.
De naamsbekendheid van het bedrijf groeit heel erg, omdat Mobile Marketing een groot bereik heeft, omdat bijna alle mensen in Nederland een mobiele telefoon hebben. Hierdoor is het een groot voordeel, omdat ze dan minder hoeven te doen voor een groot bereik, en daardoor een snelle naamsbekendheid maken.
Het imago van het bedrijf kan ook heel erg verbeteren door Mobile Marketing. Namelijk als het imago niet echt supergoed was van het bedrijf kunnen ze het gaan verbeteren door onder andere het persoonlijker aanspreken van al hun klanten. Mensen stellen dit erg op prijs dat zij individueel worden aangesproken en hierdoor zal de mening over het bedrijf en het imago dus veranderen in positieve zin.
Het is ook wat entertainment voor de consument. Als men een smsje krijgt van een bedrijf en ook nog persoonlijk wordt aangesproken is dit erg prettig voor iemand. Vaak zit er wat interactie in Mobile Marketing, en moeten de consumenten een smsje terug sturen. Veel mensen vinden het leuk als ze een smsje kunnen sturen, en bijvoorbeeld iets kunnen winnen, of iets bestellen. Dit is een groot voordeel van Mobile Marketing, want zouden mensen het niet leuk vinden, zou er ook een veel kleinere markt voor zijn.
Het grote bereik van Mobile Marketing is een enorm voordeel. Bijna iedereen in Nederland heeft een mobiele telefoon of een PDA. Hierdoor kunnen de bedrijven grote groepen mensen bereiken door 1 druk op de knop. Hiermee kom ik gelijk bij het volgende voordeel. Het is heel goedkoop om iedereen een smsje of iets dergelijks te sturen. De bedrijven sparen namelijk papier, drukkosten en dat soort dingen allemaal uit. Het enige wat nu nog telt zijn de verzendkosten per bericht.
Nadelen
Om de consumenten iets toe te sturen moeten ze wel een toestemming hebben gegeven. Dit kan op verschillende manieren zijn gegaan, men kan zich hebben aangemeld op de website of via een smsje. Ook kan men lid zijn van het bedrijf waarmee de reclame wordt gedaan. Het bereik zou nog veel groter zijn als men niet allemaal toestemming nodig hadden, maar dat gaat nu eenmaal niet.

De bedrijven weten vaak de mogelijkheden van de telefoons niet waar ze alles naar toe sturen. Als men nog een oudere telefoon heeft kunnen zij geen filmpjes of iets dergelijk bekijken. Dit kan ten nadele zijn van de hele campagne. Je kunt niet alle telefoonnummers die je de informatie moet toesturen opschrijven. Er moet een goede grote database komen, waar je voldoende informatie per klant in kwijt kunt. Dit vereist veel werk van een bedrijf, dus kan een nadeel zijn dat het veel werk

Deelvragen

­­­­­­­­­­­­­mobiele marketing

1.Wat is mobiele marketing?

Een definitie van Mobile Marketing is: Mobile marketing is een verzamelnaam voor marketingtoepassingen die gebruik maken van draadloze toepassingen.

Het inzetten van alles wat mobiel, draagbaar en draadloos is om uw doelgroep te bereiken. Het kan dus gaan om de mobiele telefoon, de smart phone of de PDA.
Mobiele markting Is de verzamelnaam van draadlozen verbindingen. We kunnen daarbij internetten en ‘draadloos’ mailen. Dit kan met de benodigde appartuur en mobiele telefonie (GSM, GPRS, UMTS) tot Wireless LAN
De doelgroep kan natuurlijk mobiel gebeld worden, maar de kans op irritatie is dan groot. Vandaar dat meestal gebruik wordt gemaakt van sms & internet.

2. Hoe werkt het?

Vraag aan de klanten of ze hun mobiele telefoonnummer willen afstaan voor het doorgeven van kortingen of acties. Zodra er een actie relevant kan zijn voor die klanten kan via een sms-bericht of via een link daarop worden geattendeerd.

3. Waar kan het gebruikt voor worden?

Steeds meer consumenten van verschillende leeftijden gebruiken hun telefoon niet alleen meer om te bellen, maar maken ook gebruik van de applicaties die een modern mobieltje tegenwoordig bevat.

Het doel is om bijvoorbeeld klanten naar een dienst, winkel of website te genereren. Via sms of internet kan bijvoorbeeld een unieke code worden verstuurd, die recht geeft op een prijs of een korting in de winkel of op de website. De echte waarde van mobiele marketing ligt in het ‘virale’ karakter. Een goede campagne groeit vanzelf.

Redbull Flugtag voorbeeld:
Amstelveen, 16 mei 2006 – Op 21 mei aanstaande vindt de eerste Nederlandse versie van de Red Bull Flugtag plaats in Rotterdam. Om controle te houden over het aantal toeschouwers maakt Red Bull gebruik van Mobile Ticketing. De 12.000 toeschouwers die op het terrein worden toegelaten kunnen hun mobiele kaartje online bestellen op www.redbullflugtag.nl. De 12.000 tickets waren in ruim twee weken volledig uitverkocht. Daarmee is de Flugtag direct de grootste succesvolle mobile ticketing actie in Nederland. Red Bull heeft hiermee een primeur. De Flugtag is op mobiel gebied verder aangejaagd met een Mobile Game in combinatie met SMS-vertising.

4. Welke vormen zijn er?
Er zijn veel vormen van mobile markting, hier onder een aantal voorbeelden:

SMS/ MMS: tot op heden is dit nog de meest gebruikte, alle sms-quizzes, votings, sms en win campagnes vallen onder deze kop.

Mobile content in de marketing mix : Branded logo’s, wallpapers, ringtones en games rondom een merk/actie kunnen bijvoorbeeld de merkbeleving (imago) extra versterken.
Mobile coupons: spreekt al voor zich we hoeven geen coupons meer uit te knippen en op te sturen, het kan nu via de mobiel. Denk ook aan betalen met je mobiel of bankzaken regelen via de mobiel (rabo mobiel)

5. Nu en later…

Een vijftal trends geeft de toekomst van mobiele marketing in de VS vorm.

Ten eerste wordt de mobiele telefoon nog persoonlijker. Een grote groep consumenten zal lifestyle-content willen downloaden. In 2007 was dit één van de snelst groeiende doelgroepen met een toename van 225% ten opzichte van 2006. De reden is dat spelers als Google, Yahoo, Apple en Warner Bros klanten lokken met de mogelijkheid tot ver doorgevoerde personalisatie. Bovendien zijn mobieltjes een zeer persoonlijk medium waar de eigenaars een vaak emotionele band mee hebben. Ten tweede wordt de mobiele telefoon de afstandsbediening voor het dagelijks leven. Consumenten doen er bestellingen mee, boeken vakantiereizen, kopen tickets voor evenementen en oriënteren zich ermee op talrijke producten. Centraal staan opt-in en het feit dat consumenten hun mobieltje altijd en overal bij zich hebben.

Ten derde zullen het komende jaar de mobiele marktleiders onder de merken zichtbaar worden.

Ten vierde heeft in 2008 de consument het voor het zeggen. Merk voor merk zal de consument de markt veroveren en marketeers verplichten aan customer-managed relationships te werken.

Ten slotte doen marketeers vaardigheden in mobiele marketing op. Het gaat niet meer om hoe mobiele marketing werkt, maar om wat de respons is en het rendement.

6. Voor welke doelgroep?

Jongeren. Praktisch iedereen onder de 45 jaar heeft een mobiele telefoon en is vertrouwd met SMS en internetten.

7. Wat is het effect?

Iets weggeven, bijvoorbeeld een clip, een ringtone,een sms-kortingsbon, mobiele kortingbon (barcode) of een game. Als het cadeautje interessant genoeg is, verspreidt het zich via virale marketing vanzelf verder. De distributiekosten zijn verwaarloosbaar en de voorraad raakt nooit op. Ook als de ontvangers de boodschap interessant genoeg vinden, zullen ze ‘m blijven doorsturen en het is relatief goedkoop.

8. Wat kost het?

Een mobiele marketingcampagne hoeft niet veel te kosten. De prijzen voor een simpele sms-campagne, bijvoorbeeld voor het aanvragen van een informatiepakket, vallen in het niet bij traditionele marketingactiviteiten. Vergeleken met direct marketing via de post is sms versturen veel goedkoper. De kosten zijn afhankelijk van de campagnesamenstelling. Als u al een bestaande gebruikersgroep heeft die heeft aangegeven dat u ze via hun mobiel mag benaderen, is dat goedkoper dan dat een nieuwe klantenbestand moet worden aangemaakt.

9. Wettelijke regels

U mag niet zomaar iedereen benaderen van wie u een mobiel nummer heeft. U heeft voorafgaande toestemming nodig van mensen om reclame naar hun mobiel te sturen (opt-in). Aanmelden kan door een SMSFlyer / InternetFlyer spot aan te bieden, klanten kunnen zich b.v. in uw winkel aanmelden.

10. Voor en nadelen
Nadelen

Technische nadelen

Niet iedereen heeft een mobiele telefoon en mobiel internet

Voordelen

Lage kosten

Persoonlijk karakter van het medium

Mogelijkheid tot microbetalingen

Relatief hoog aantal reacties

De korte time-to-market

Het inzicht in de effectiviteit

11. Hoe evalueer je de resultaten?

Die kunt u tot op de komma nauwkeurig meten wegens het feit dat er kan worden gekeken of de mobiletelefoon eigenaar de link of winkel daadwerkelijk heeft bezocht. Er kan snel ingegrepen worden als een actie minder voorspoedig verloopt als verwacht. Bovendien kunt u op basis van die respons nog beter uw doelgroep segmenteren. Het is dus veel duidelijker wat de geïnvesteerde marketingeuro’s opleveren.